JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog” (Trafikpolitik)
En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.
Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.
De tal kommer fra "Strategisk analyse af en fast forbindelse over Kattegat december 2018".
Se fig. 9.1, side 63
Det her forstår jeg ikke:
'På selve Kattegatforbindelsen forventes der i åbningsåret i 2035 at køre cirka 18.500 togpassagerer på hverdage, hvorimod Storebæltsforbindelsen vil miste cirka 10.800 passagerer. De fleste togpassagerer, cirka 26.400, forventes dog fortsat at køre via Storebælt.'
Hvorfor skulle 2 1/2 gange så mange køre over Storebælt som over Kattegat, endda forudsat der er en hh-bane til Kalundborg og ikke til Korsør? Er det fordi man har udeladt en bane brofæstet - Horsens? Med den på plads vil togene over Fyn kun have passagerer mod Esbjerg og Sønderborg/Padborg. Det er vigtigt, eftersom det påvirker den akkumulerede tidsbesparelse for togpassagerer.