Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
Lasse, der er vi uenige.
Det er vi nu ikke nødvendigvis... Bemærk at tråden her er om hvordan vi "tror" jernbanen ser ud i 2040, og ikke hvordan den "burde" se ud. Frem til 2040 er det så som så med pengene, og der skal også være til motorveje og indkøb af nye tog (DSB lånefinansierer selv, men det tæller stadig som en offentlig investering, som der hurtigt kommer EU-loft for)
Lillebælts løsningen har nogle ret fordelagtige motorvejsløsninger, og kan bygges i forlængelse af banen over Vestfyn. Selv om Lillebæltsbroen skal holde 50-80 år endnu, så udgør den en stor flaskehals for jernbanen, og slitagen er formentlig større end tidligere estimeret, da der er kommet gang i jernbanegodset igen, ligesom akseltrykket for Nye Tog bliver større end de nuværende og Femernforbindelsen ikke kommer så hurtigt, som man troede i 2014.
/Lasse