Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
Du overser at "Togfonden inklusive Vejle Fjord" er inklusive ny bane Vestfyn, Ny bane Hovedgaard-Hasselager og en række hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus.
Det er jeg godt klar over.
Ny Lillebæltsforbindelse over Juelsminde (Nordlig Lillebæltsforbindelse) er i rapporten planlagt til at blive bygget til 250 km/t. Som udgangspunkt er ruten omkring 40 km længere via Middelfart/Fredericia... uanset om alt andet på denne strækning er opgarderet til samme hastighed. Det giver i sig selv en rejsetidsgevinst på 10 minutter eller mere.
Ny bane Hovedgaard-Hasselager er til gavn for begge løsninger, da Nordlig Lillebæltsforbindelse terminerer syd for Horsens. Andre hastighedsopgarderinger gør ikke ruten kortere i sig selv, det gør kun en ny forbindelse over vestfyn (ganske lidt) og en Vejlefjord Forbindelse (Moderat forbedring).