Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
I den rapport fra Transportministeriet er der noget som ikke giver mening, nemlig rejsetidsbesparelserne.
Hér angives rejsetiden mellem Odense og Aarhus (IC3) til følgende:
Nuværende rejsetid med lyntog: 93 minutter
Togfonden inklusive Vejle Fjord: 61 minutter
Togfonden inklusive Vejle Fjord og Ny Lillebæltsbro (fra ny bane på Fyn til Pjedsted): 56 minutterDet betyder at forbedringen ved at bygge Vejle Fjord alene giver en rejsetidsbesparelse på 32 minutter, hvis det er sandt er der intet at hente i at bygge noget som helst andet end det, som er specificeret i togfonden. I den forbindelse angives rejsetidsbesparelsen ved en ny forbindelse over Juelsminde til at give en gevinst på kun 7 minutter i forhold til ovenstående, mens distancen som køres falder from omkring 100 km til omkring 55 km - det vil, alt andet lige, give en forbedring på 16 minutter...
Du overser at "Togfonden inklusive Vejle Fjord" er inklusive ny bane Vestfyn, Ny bane Hovedgaard-Hasselager og en række hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus.
Poul