Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
Når man ser på, hvad andre lande stiler efter hhv har nået på ret kort tid, så er nedenstående ikke helt ved siden af skiven
Jernbanen transporterer tre gange så mange passagerer som nu.
95% af alle rejser med kollektiv transport kan gennemføres på under 60 min
Rygraden udgøres af en fast "taktkøreplan" med 30/60 min drift suppleret til 15 min drift i myldretiden.
Rejsetider generelt 15-20% kortere end i dag gennem elektrificering, direkte tog og køreplansoptimering
De "vestjyske" jernbaner og Lokalbanerne kører med førerløse emissionsfrie tog
Regionaltrafikken i Øst køres med dobbeltdækkermateriel for at udnytte kapaciteten omkring København
Trafikkøberansvaret for al lokal og regionaltrafik (bus, tog, metro, letbaner, MaaS løsninger) ligger eet sted
Fjerntrafik kører uden kontraktbetaling og til lavere billetpriser end i dag.
DSB kører fjerntog og ejer S-togene. DSBs markedsandel på fjerntrafikken er omkring 50%
Nye lokalplaner kærver placering af daginstitutioner og indkøbsmuligheder tæt på kollektiv transport for at gøre sidstnævnte mere attraktiv.
Der er 25 aktive operatører i Danmark - 50/50 fordelt mellem persontog og godstog....
Ny infrastruktur ift i dag:
Ny bane over Vestfyn
Ny bane fra Vestfyn via ny Lillebæltsbro og til "omkring Vejle"
Ny bane Aarhus - Hovedgaard
Ny bane Aarhus - Silkeborg
Ny "shunt" syd om Langå
El Fredericia - Hjørring (Frederikshavn)
El Roskilde - Holbæk
El Ringsted - Femern
El Vejle - Herning
Letbane etape 2 i Aarhus
Sikkert noget mere Metro i København
Generelt kører alle tog med GoA2 - dvs rangering og visse materielkørsler foregår førerløst, mens selve togkørslen - inkl S-tog - foregår bemandet.
ELLER
25% færre rejsende end i dag.
Signalprogrammet er 5-10 år fra at være færdgt
Elektrificeringen til Aarhus og Aalborg er formentlig på plads.
Ny bane over Vestdyn er bygget.
Tullebanen og Vejle Fjord broen diskuteres fortsat.
/Lasse