Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
Sikkert noget mere Metro i København
Det bliver nok med nød og næppe, hvis det er et nye metrosystem. Planlægning og anlæg tager mindst 10-15 år endnu.
Generelt kører alle tog med GoA2 - dvs rangering og visse materielkørsler foregår førerløst, mens selve togkørslen - inkl S-tog - foregår bemandet.
Tro du ikke på førerløse S-tog?Hvis der er vilje til det, så vil det også være oplagt til GoA4 til godstog - men det er et spørgsmål om på fjerntog vil have det samme niveau af regler, som på metro/S-tog med indhegning og tjek af folk på spor. GoA2 til ERTMS kommer med stor sandlighed ved næste større revidering. Og GoA4 kommer også på et tidspunkt til ERTMS....Når Banedanmark er i mål med signalprogrammet, så vil det være oplagt at prøve GoA2/GoA4 af.
Der er næppe GoA4 for Godstog fra Stockholm til Palermo i 2040. Lad os nu lige få ETCS først - og dernæst ETCS ned i pris og dernæst stabiliseret ETCS til samme varianter i alle lande og fra alle leverandører. Det tror jegi kke man er klar med i 2040.
Men enig i at GoA4 for godstog er vejen frem - omend man opnår en solid del af gevinsten ved GoA2.
...og jeg mener absolut ikke, at BDK skal "prøve noget af" før 2040 Nu skal de levere - så man igen kan stole på deres udmeldinger og investere herefter.
I 2030 er alt det materiel, som blokere for signalprogrammet nu, væk.... selv hvis der er problemer med levering af nye materiel. Installation af i spor - selvom øst projektet ikke er sat i drift lige nu, så vil det være voldsom, hvis det ikke kommer i mål. Og der også muligheden af en anden leverandør overtager - de burde kunne nås i 2030'erne...
Ja, kontraktuelt er leverancerne sikker på plads i første halvdel af 2030erne. Men det tog altså også lige 10 års tid inden ATC blev rigtig "funktionel". Jeg forudser et behov for en efterinvestering (både til Bl 3.6.0 der ikke er inkluderet i projektet) og til en stribe flere markerboards og "uhensigtsmæssigheder" i systemet.
/Lasse