Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)
Præcis. Med tanke på, at Storstrømsbroen er slidt op og ved at falde fra hinanden. Den er fra 1937. Lillebæltsbroen er fra 1935, så det virker rimelig sandsynligt, at der også snart skal tænkes på en helt ny bro der.
Konstruktionen af de to broer er noget forskællig. DSBs ingeniører ville have broen bygget på en anden måde, men da temmelig meget af broen var lånefinansieret, så bestemte entreprenøren.
Allerede dengang vidste DSB at konstruktionen var problematisk.
Lillebæltsbroen er en anden sag.
Den har fået mange lag maling gennem tiden og hvis betonen og stålet ellers ikke viser svaghedstegn, så kan den holde en del år.
Men! Broen er bygget til den trafik, som man kunne forestille sig "engang i fremtiden" dengang i slut-20'erne.
Der er nogle grænser for belastningen, som vil gøre den til en art flaskehals.
Og når nu Vejles borgmester gerne vil have de gennemkørende tog til at larme gennem hans by, så skal han da få det.
Vi bygger blot en bro et andet sted og vupti, så hænger timemodellen sammen igen.