Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

ERTMS sendte to tog mod hinanden i Vendsyssel (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 29/8 2018, 14:34 (2277 dage siden) @ RasmusD

Fra OR-F:

3. Tog må ikke møde hindringer, som kan udgøre en fare for sikkerheden.
4. Tog skal forhindres i at befare eller køre ud på en strækning, hvor der er en vished eller en formodning om, at det ikke vil være sikkert for toget at passere.

I mine øjne harmonerer det ikke rigtig med, at to tog i hver sin retning mødes midt på en enkeltsporet strækning.

Systemet har ikke fejlet katastrofalt, men det har da stadig fejlet.

Forudsat at det kørende tog ikke havde passeret en markering.
Så var der ikke nogle hindringer på strækningen.
Toget skal ikke hinders I at køre ud på en strækning hvor det er sikkert for toget at køre.

Strækning, kan jo definers som: mellem to pile markeringer.

I Metroen, kører vi lidt efter same princip. Vi har en masse små strækninger, og der må/kan kun være et tog I en strækning.
Det betyder ikke at vi ikke kan sende to tog mod hinanden, når blot de ikke kommer i same strækning.

Problemet som jeg læser artiklen, er at to forskellige principper støder sammen.
Den "gamle" hvor vi har stationer og den frie bane, hvor vi alle kender funktionalitetetn, og den "Nye" hvor grænserne ikke er et I/U signal, men en pile markering.
Og så er det en STOR fordel hvis alle der deltager i en test, kender formål og betingelser.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak