ERTMS sendte to tog mod hinanden i Vendsyssel (Generelt)
Hvordan skal håndtere det gammel system? Der ingen togkontrol i det gamle system. Og det vil kræver masser af folk, som ikke kan skaffes. Det at man har opdelte en enkeltsporet strækning i flere blokke kan godt udnyttes til noget nyttig - fx overhandling, hvor man ikke skal vente på at det forreste tog er kommet til næste station før det næste tog sendes af sted.
Det er strækningssikringsanlægget der sikre at to tog ikke kan få signal mod hinanden. Strækningen mellem Kvissel og Sindal har en DSB 57 linieblok, en meget benyttet bloktype på enkeltsporede strækningen.
Nu svarede jeg på "kme"'s "indiske "cricket ball scheme".......
Det virker dog sært at ERTMS ikke sikre at to tog ikke kan sendes mod hinanden på en enkeltsporet strækning, ikke at der er farligt, men det giver blot ingen mening at det kan forekomme - måske en fejlrettelse til næste version.
Det er ikke ERTMS problem her - det har gjort hvad det skulle - stoppe begge tog. Men det ligner at den ene lokomotivfører ikke var klar over hvad der skete - muligvis manglede rutine med at aflæse hvor langt en kørselstilladelse var gyldig.
Han har nok ikke haft fantasi til at forestille sig at det 'ny og meget bedre' system skulle give køretilladelser til tog fra begge neder af et enkeltsporet banestykke....
Men jeg kan godt anvendelsen af at sende et tog imod en andet, hvis det tog skal vende på strækningen - fx kunne de tog, som vendes ved Vejle Sygehus kan bruges som eksempel. Men det ligner at gik et eller andet galt med styring af toggangen, som mere uklart hvad der skete. Men det kunne også her være manglede rutine i håndtering af det nye. Hvilken kun kan løses ved at tage i det i brug så man får de erfaringer, som man nu mangler.
Toglederen eller en automatisk scheduler har bare oprettet to fjendtlige togveje, og ingen ser det inden togen holder med 177 m imellem ?