ERTMS sendte to tog mod hinanden i Vendsyssel (Generelt)
Hvordan skal håndtere det gammel system? Der ingen togkontrol i det gamle system. Og det vil kræver masser af folk, som ikke kan skaffes. Det at man har opdelte en enkeltsporet strækning i flere blokke kan godt udnyttes til noget nyttig - fx overhandling, hvor man ikke skal vente på at det forreste tog er kommet til næste station før det næste tog sendes af sted.
Det er strækningssikringsanlægget der sikre at to tog ikke kan få signal mod hinanden. Strækningen mellem Kvissel og Sindal har en DSB 57 linieblok, en meget benyttet bloktype på enkeltsporede strækningen. Blokken fungerer ved at den station som toget skal ankomme til, skal frigive blokken på nabo stationen, og først herefter kan nabostationen stille udkørsel til strækningen. Når toget ankommer til stationen og sikringsanlægget har registeret at indkørselssignalet er passeret korrekt samt er på 'stop' (stop og passagekontrol) så opløses frigivningen af blokken, dog forudsat at strækningen er fri.
Enkelt steder findes 57 blokken med et mellembloksignal, her skal blokken ikke frigives, men den skal derimod vendes af ankomststationen, hvis den står til forkert køreretning. Sikringsanlægger sikrer her at det ikke er muligt at vende blokken hvis der er tog på strækning, og derfor kan en situation som den med ERTMS ikke forekomme.
Det virker dog sært at ERTMS ikke sikre at to tog ikke kan sendes mod hinanden på en enkeltsporet strækning, ikke at der er farligt, men det giver blot ingen mening at det kan forekomme - måske en fejlrettelse til næste version.