ERTMS sendte to tog mod hinanden i Vendsyssel (Generelt)
Det virker dog sært at ERTMS ikke sikre at to tog ikke kan sendes mod hinanden på en enkeltsporet strækning, ikke at der er farligt, men det giver blot ingen mening at det kan forekomme - måske en fejlrettelse til næste version.
Det er ikke ERTMS problem her - det har gjort hvad det skulle - stoppe begge tog. Men det ligner at den ene lokomotivfører ikke var klar over hvad der skete - muligvis manglede rutine med at aflæse hvor langt en kørselstilladelse var gyldig.
Artiklen fra Ingeniøren nævner at "De to tog bliver sendt ind på den enkeltsporede strækning mellem Frederikshavn og Sindal af det automatiske rutetildelingssystem ARS uden menneskelig indblanding." Og at "Den menneskelige fejl består i, at det ene tog ikke bliver bedt om at vente ved Kvissel Station midt på strækningen"Jeg kender ikke rutetildelingssystemet ARS og automatisk drift under ERTMS, men det virker underlidt at denne situation kan opstå. Systemet burde have opdaget at de to tog ikke kunne komme frem til en krydsningsstation.
.
Der har - som anført tidligere - ikke været tale om en sikkerhedsmæssig brist/hændelse, men om en uhensigtsmæssig situation. DSBs prøvetogsleder har vist ikke været vidende om at det nye signalsystem ikke opererer med togfølgestationer og fri bane, men alene om at der er placeret mærker/marker bords, som der kan stilles rute til. De kan være opstillet, hvor der i dag er opstillet I-, U-, PU- AM- osv signaler, men også før en overkørsel.
--
Svend