Køretid København-Odense (Trafikpolitik)
Med 200
Kbh-odense på 60 minutter, odense-aarhus på 55 og aarhus-aalborg på 58 er nøjagtig samme plan i modsat retning og burde kunne køres med en topfart på 200 km/t med minimale investeringer i nyt spor,
Hvor mellem Aarhus og Aaborg vil du opgradere til 250 km/t for at kunne køre det to min hurtigere? Dine "burde" er fine nok, men det er - med al respekt - undersøgt mange gange, at den valgte model er den optimale og billigst mulige.
Jeg vil i sagens natur ikke opgradere til 250 km/t mellem Aarhus og aalborg, når pointen var at topfarten skulle være 200 km/t. Ifølge oplægget skulle Aarhus-aalborg kunne køres på 60 minutter med dårligt accellererende materiel med en tophastighed, der ikke kan udnyttes. Med bedre materiel burde der logisk kunne spares mindst et minut på denne strækning. Så mangler der kun et yderligere minut på en strækning med talrige muligheder for udretning. Hvis det overhovedet er nødvendigt. At køre 60/54/59 i vestlig retning er også en mulighed og burde kunne gøres med 200 km/t og alene 6 km enkeltspor vest om fredericia.
Jeg er ikke enig i, at det er undersøgt mange gange. Jeg tvivler på der overhovedet er nogen samlet undersøgelse, hvor materiel, vedligeholdelse, driftssikkrrhed mv indgår sammen med anlægsinvesteringer. Eller for den sags skyld helt præcise beregninger af rejsetider.