Køretid København-Odense (Trafikpolitik)
Med 200 km/t kan man sikkert køre kbh-odense på 60 minutter. Og odense-Aarhus på stadig 54- 55 minutter, hvis den lavere hastighed indhentes med et meget kort spor vest om fredericia
Timemodellen er bundet af tre timers rejsetid København - Aalborg. For at få tid til at stoppe i Odense og Aarhus er køretiden 58 min Købehavn - Odense, 1 t 55 min København - Aarhus og 60 min Aarhus - AalborgKører du København - Odense på 62 min (som er mere reelt end "sikkert 60 min"), vil du skulle vende i Aarhus på eet minut, hvis du vil have Timemodellen til Aalborg. I modsat retning vil du for at ankomme til "tiden" i Odense også skulle afgå før fra Aalborg. Dermed forsvinder "takten" idet denne "skævhed" breder sig til de øvrige regionaltogssystemer, busser osv osv. I al fald i teorien.
At DSB ønsker at dreje det over på en diskussion om 2-4 min længere rejsetid til Odense, er netop fordi folk ikke forstår konsekvensen for helheden. DSBs modstand mod Timemodellen skyldes primært, at Timemodellen lægger op til, at andre operatører kan køre både Regionaltog og "Super Lyntog", og at DSB dermed risikerer ikke at have nogen rolle i jernbanetrafikken i Danmark. Samtidig er nye tog dyrere jo hurtigere de skal køre, og DSB har ikke råd til "dyre tog".
Det er egentlig ganske simpelt - og forståeligt nok - og det plejer som bekendt at ende som DSB prædiker
Ja jeg forstår princippet, men det er jo ingen logisk nødvendighed at køre 58/55/60 i den ene retning fremfor den anden.
Kbh-odense på 60 minutter, odense-aarhus på 55 og aarhus-aalborg på 58 er nøjagtig samme plan i modsat retning og burde kunne køres med en topfart på 200 km/t med minimale investeringer i nyt spor, hvad der virker bedre end anskaffelse af ekstra typer materiel med alt hvad det indebærer.
Hvis der er et problem med dette, er det måske i retning Esbjrrg og senere herning