DSB's oplæg om Fremtidens Tog (Trafikpolitik)
Oplægget tager udgangspunkt i regeringens planer for investeringer i jernbanen og ikke Togfondens planer hvori Timemodellen indgår. Det ses bl.a. ved at strækningerne Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn ikke er med i kortet over elektrificerede strækninger. Derfor er der ikke medtaget tog til Timemodellen.
Jeg tror nu mere, at DSB tager udgangspunkt i egne planer og ideer. DSBs modstand mod Timemodellen er velkendt (Timemodellen er lig med risiko for udbud). Der eksisterer imidlertid stadig et politisk flertal for Timemodellen, og den er faktisk på Finansloven for 2017. Dertil kommer at DSB anskaffer tog, der skal kunne holde til år 2060, hvor Timemodellen nok skal være indført,
Derudover tager DSB ikke umiddelbart hensyn til Regeringens plan om flere udbud af togtrafik.
Alt ialt et usædvanligt "politisk tonedøvt" oplæg fra DSB, der til gengæld cementerer, at DSB skal bruge mange mennesker og meget lang tid, på at anskaffe tog...