DSB's oplæg om Fremtidens Tog (Trafikpolitik)
Meningen er, at såfremt tophastigheden for regionaltog på Sydbanen bliver 200 km/t, 160-180 på Nordvestbanen og 200 km/t generelt mod Fyn og Jylland, vil det give god mening at vælge samme togtype til både fjerntog og regionaltog på Sjælland - evt. med forskellig aptering. Eksempelvis er der nogenlunde samme afstand mellem stationerne på regionalbanen Sydbanen og på Vestbanen, der i dag primært betjenes af IC- og lyntog.
Vil energiforbruget ved at presse op på 200 km/t på ret korte afstande ikke være markant højere end 160-180 km/t (25-30%?) - uden sådan for alvor at få kortere køretid? Jeg er med på, at DSB kun vil have een type tog af forskellige strategiske hensyn, men 200 km/t kommer de næppe til at køre som Reigonaltog - og nok ikke engang som Intercity tog. For Lyntog giver det fint mening mellem København og Fredericia.