DSB's oplæg acceleration (Trafikpolitik)
Nu handler oplægget vel slet ikke om fremtiden, som er førerløse busser og videokonferencer via 5G etc. etc. Men det er jo blot sædvanlig dels politisk fremtidsslang og så "på det jævne, på det jævne" DSB lingo.
Det hedder sig, at kapaciteten på det danske jernbanenet mange steder er fuldt udnyttet, og så må det jo være parametrene toglængde/antal pax per tog og acceleration, der er en forudsætning for passagervækst på jernbanenettet.
Er der et klogt hoved, der kan forklare mig, om DSB specificerer en dobbelt så hurtig acceleration 1m/s2 som de ny tyske BR412/ICE4 med deres 0,53 m/s2 eller om DSB specificerer en halvt så hurtig acceleration end Deutsche Bahn med sine 1 m/s2??
Begge scenarier undrer mig - og jeg tænker på det ynkelige syn af en DSB MG udkørsel fra Roskilde på lige ud ad landevejen sporet mod Holbæk!