DSB's oplæg om Fremtidens Tog (Trafikpolitik)
Men hvis man anvender fjerntog til både fjerntrafik og lokaltrafik, så lyder det dyrt. Et fjerntog koster vel dobbelt op af et lokaltog, så logikken må være et det kan kun betale sig, fordi man ikke har fokus på investeringer og omkostninger.
26 nye ellokomotiver kan næppe være nok til regilnaltrafikken på Sjælland, så DSB må tænke at bruge togsæt. Men igen, kan det ikke bedre betale sig at købe flere ellok + vogne isf. dyre togsæt?
Meningen er, at såfremt tophastigheden for regionaltog på Sydbanen bliver 200 km/t, 160-180 på Nordvestbanen og 200 km/t generelt mod Fyn og Jylland, vil det give god mening at vælge samme togtype til både fjerntog og regionaltog på Sjælland - evt. med forskellig aptering. Eksempelvis er der nogenlunde samme afstand mellem stationerne på regionalbanen Sydbanen og på Vestbanen, der i dag primært betjenes af IC- og lyntog.