B45 - Et mysterium. løst med næsten 100 % sikkerhed.

af Steffen Dresler, 5/5 2024, 12:15 (126 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære alle

Vedr. B 45 kørsel for egen damp under filmoptagelserne på den nedlagte station i Middelfart efter Lillebæltsbroens åbning, har jeg modtaget en opringning fra en tidligere DSB Damp/Museumstogs medarbejder.

Han fik for mage år siden at vide, da GDT ønskede B 45 og vognene anvendt til filmoptagelserne, at maskinen blev bugseret kold til Fredericia. Her blev den under lokomotivmesterens ansvar trykprøvet ved en såkaldt ”Koldtvandsprøve” og fik tilladelse til, under lavere kedeltryk end normalt, at blive fyret op og anvendt! Under smøredamp blev den – sammen med vognmateriellet, der også var uden for revision - bukseret til Middelfart. Vognmateriellet blev efterset i aksler, kontrolleret, opsmurt og sendt afsted.

Med hensyn til den eventuelle senere kørsel i Ar har jeg ingen informationer/viden.

Der er stor sandsynlighed for, at Reparationsbogen for B 45 er bortkommet/destrueret efter filmoptagelserne. Den vides ej heller kendt blandt samlere.

At dette ikke er en enkeltstående begivenhed, med at koldtvandsprøve lokomotiver udenfor revision i.f.m. et særarrangement, er ikke nyt. Bl.a. blev Hs 415 koldtvandsprøvet og fik tilladelse til kørsel med 7 kg i jubilæumsåret 1997, bl.a. i Tivoli. Den havde herefter yderligere tilladelse til kørsel på lukkede strækning indtil slidtage medførte udskiftning af rør bl.a. ved DJM i Od (har selv kørt med den). Da det skete, blev den sendt til Ro for S-rev, hvor den også fik TB.

Altså, B 45 kørte for egen damp udenfor revision, men trykprøvet, med lavere damptryk under filmoptagelserne i Middelfart.

Fortsat god dag

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak