B45 - Et mysterium. Ihvertfald for mig

af Oversmeden, 4/5 2024, 09:37 (202 dage siden) @ Lars

Som du selv er inde på, er der en masse formalia for at få et lokomotiv ud at køre. Og der er næppe nogen lokomotivmester som har villet risikere jobbet og pensionen ved at tage beslutningen uden rygdækning. (Hvis du ser de gamle dokumenter, der vises her på forum, kan du se at man stort set ikke har turdet købe en rulle toiletpapir ude approbation fra generaldirektoratet).

Jeg er helt enig i at det næppe er den lokale lokomotivmester, som har taget beslutningen; vi skal ind i maskinafdelingen i Sølvgade.

Men det synes som om, du mere påberåber dig de regler, der ville gælde, hvis DSB ønskede at genindsætte lokomotivet i den almindelige drift. Her gælder med rette strenge krav om revision etc, men det er jo slet ikke der, vi er.

Der eksempler på lokomotiver, som har været udrangeret, men som er kommet i drift igen.
K 583 og 595 er 2 lavpraktiske eksempler herpå.
Så en udrangering er ikke nødvendigvis det samme som en dødsdom....

Da det drejer sig om en officiel reklamefilm, er der næppe – min vurdering – tvivl om, at sagen har været styret fra Generaldirektoratet, og at rette myndighed har sagt god for brugen af lokomotivet, hvordan det så formelt er gjort.

Dette kan jeg også tilslutte mig. Politireglementet var DSBs eget og var maskinafdelingen utilfreds med et eller andet, så blev reglementet lavet om. Bevares, DSB skelede da kraftigt til hvad andre jernbaner gjorde (og måske lovgivning på kedler på land?), men der var ikke nogen "udefra" som hev reglerne ned over DSB. Det er interessant, at se hvorledes revisionsfristerne forlænges gennem tiden i politireglementet og tankerne herom ER dokumenteret.....og det var og blev DSBs interne overvejelser, som afgjorde reglementets udformning. Et gennemgående træk var om det var forsvarligt med længere frister......og det kan begrundes på mange måder. Bemærk venligst at mit udtryk "længere frister" IKKE dækker den periode distrikterne kunne ansøge om i en af politireglementets udgaver. Der var får år tilbage en tilsvarende snak - læs videre her

Men når der er så stort behov for fakta, så vil jeg søge at grave noget frem i det omfang at det kan kombineres med arbejde og andre fisk, som skal fanges først. Damplokomotiver har generelt ikke min interesse hvorfor jeg ikke ligge med store mængder materiale, som hurtigt kan deles. Men jeg har gode idéer om hvor en forklaring kan ligge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak