B45 - Et mysterium. Ihvertfald for mig
Vedr. DSB litra B nr. 45
Som man kan se af vedhæftede kopi af lokomotivets udrangeringsskrivelse, fremgår det at maskinen – hvis muligt – skal kompletteres med den originale puffertype. Yderligere at den skal bevares. Det betyder, at den ikke må kannibaliseres!
På filmen kan man se følgende:
2.56: Virksom dampfløjte
4.22: Ejektor afgangsrør under førerhus, fyrbødersiden, virksom, spildedamp og vand.
4.50: Hjulspind (for hurtig/kraftig oplukning af regulator).
5.03: Dampslag fra skorstenen med damp.
Filmen viser tilsyneladende, at maskinen er under damp (tryk) uanset officielt udrangeret. Og da GTD åbenbart ønskede, at maskinen skulle medvirke i filmen, GJORDE DEN DET. Selvfølgelig har der været både MAFD og værksteder hen over. Husk på, at det er erfarende folk med forstand på damp. Og hvis de har vurderet – eventuel en koldtvandsprøve først – at skidtet holder og er forsvarligt, ”så kører vi”. Det betyder jo ikke, at kedlen skal være under maksimalt tryk, men damp nok til at bevæge sig – og bruge dampfløjten.
Men ovenstående er jo MINE konklusioner på det sete!
Nå, der må jo stå noget i lokomotivets Reparationsbog, da museet jo har alle litra B reparationsbøger minus 22, 45 og 49. Så der er muligvis en derude, der har kendskab til den/de manglende reparationsbøger, hvis da ikke destrueret som jeg tror nr. 22 er.
Bedste hilsener
Steff