B45 - Et mysterium. Ihvertfald for mig
Det er nemlig korrekt!!
Normalt forbinder vi udtrykket "Udrangering/udrangeret" (Udr.) med ophugning!! Men i bund og grund betyder det jo kun, at vedkommende materielgenstand ikke mere er optaget i DSB driftsmaterielfortegnelse (DRM) og derfor ikke er underlagt de normalt hermed gældende bestemmelser (BST). Det må således ikke anvendes i DSB drift!! Og HVIS - som flere loko før/under krigen - IGEN optageges i DRM efter Udr., skal materielgenstanden så igen underlægges BST.
B45 er jo udrangeret af driften, hvilket jo også kan læses af skrivelsen, skal anføres diverse steder. Den er overgivet til det kommende Jernbanemuseum. Men som du skriver, står der jo intet om, den ikke må anvendes som museumsgenstand, bl.a. her på en lukket bane i.f.m. filmsoptagelse. Og så skal man nok huske på, at dengang var drift, godkendelser, sikkerhed og bane samme firma og med EN øverst bestemmende CH. Så fristforlængelser og midlertidige undtagelser ER jo blevet foretaget, også i sin tid i DSB damp/museumstog regi! Men selvfølgelig med den fornødne respekt og dermed kendskab til materiellet.
Der er jo MANGE eksempler på, at DSB udrangere en materielgenstand, for at den herefter sælges til en anden operatør for driftsbrug her. Et godt eksempel er jo litra F til Amagerbanen, ovenikøbet i to omgange samt D IV til OHJ og senest MY/MX/MZ til udlandet!! De er så driftsmæssigt underlagt andre BST i.f.m. deres drifsinsats dér, altså IKKE DSB ansvar mere.
Steff