Portugal 1974 - smalspor nord for Porto

af Hans T. Møller, 14/2 2022, 08:06 (949 dage siden) @ Hans T. Møller

Smalspor nord for Porto:

Trinidade - Senhor de Matosinhos
Trinidade - Póvoa de Varzim - Lousado - Trinidade
Lousado - Fafe

Hvis man i dag skal nordpå fra Porto, kan man både benytte en bredsporet strækning mod Vigo i Spanien med en sidelinje til byen Braga, eller man kan tage den moderne metro, hvor Trinidade er den centrale ”hub”, som det vist hedder på moderne dansk?.

I '74 var Trinidade endestation på et smalsporet nærtrafiknet med dampdrift!

Smalsporet fra Trinidade gik dels til Senhor de Matosinhos ude ved kysten, dels gik det i en sløjfe via Póvoa de Varzim til Famalicão, hvor det mødte bredsporet fra Vigo. De to sporvidder fulgtes ad ind mod Porto til Trofa, hvor smalsporet grenede fra og til sidst nåede tilbage til Trinidade igen.

Mellem Famalicão og Trofa ligger Lousado, og herfra gik der en smalsporsstrækning mod nordøst til Fafe.

Er De forvirret? Det er jeg også! Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg ikke længere har styr på min færden den 11. august 1974. Jeg kan kun sige, at da jeg havde set mig mæt på Trinidade, hvor der lå et større maskindepot, brugte jeg resten af dagen på at køre rundt på nettet nord for Porto.

Banerne gennemløb måske ikke det mest naturskønne område, men man skulle kun en halv snes kilometer ud ad strækningerne dengang, før alt åndede fred og landlig idyl. Jeg kan huske, at jeg besøgte en lokal beværtning nær en station og indtog en let frokost: brød, skiver af en skinke - der hang under loftet - og et glas rødvin - fra fad.

Hvad blev der af hele metersporsnettet nord for Porto? Jo, selskabet ”Metro de Porto” blev stiftet i 1993, og man besluttede sig for standard 1435mm sporvidde. Så gik man i gang med at reducere og omspore og modernisere:

Senhor de Matosinhos er fortsat endestation, men nu på Metro-linje A.

Banen fra Trinidade via Póvoa de Varzim til Famalicão blev afkortet i 1995, så Póvoa nu er endestation, og i dag indgår strækningen i metroen som linje B

Strækningen fra Lousada til Fafe blev afkortet til Guimarães, omsporet til bredspor, gjort dobbeltsporet og elektrificeret!

Der er altså ikke længere meterspor nord for Porto, men her er lidt fotos fra dengang, der var:


[image]

Trinidade var som nævnt endestation, og her var livlig trafik! E 162 (Henschel 1905) holder dog pause og får sig en tår vand.


[image]

En søstermaskine holder ved perron med et tog, Trinidade havde seks perronspor.


[image]

Ved remiserne i Trinidade stod der mange lokomotiver. Her er for eksempel E 164 opfyret og to kolde maskiner bagved.


[image]

Denne veteran, E 83, bygget af Esslingen i 1886, var desværre ikke opfyret.


[image]

Trinidade var et rent damp-Eldorado, men jeg løsrev mig og fandt et tog. Der var dobbetspor ud af Trinidade til Senhora de Hora, hvor strækningen til Senhor de Matosinhos grenede fra. Undervejs mødte vi et tog fremført af E 101 (Esslingen 1907), og som det ses, var der venstrekørsel.


[image]

Her er vi i Lousado (spørg mig ikke, hvordan jeg er havnet her?) Et tog mod Porto, fremført af E 103 (Esslingen 1907), er under indkørsel. Bemærk, at sporet er firstrenget.


[image]

Tog fremført af E 162 krydser en Allan-skinnebus i Vila das Aves på strækningen Lousado - Fafe. (Og jeg husker heller ikke, hvordan jeg kom hertil)

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


OSJS YM1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak