Portugal 1974 - Dão-linjen

af Hans T. Møller, 12/2 2022, 08:00 (1022 dage siden) @ Hans T. Møller

Dão-linjen: Santa Comba Dão - Viseu

Så er vi på banen igen.

Mit sigte med tråden er dels at fortælle om mine oplevelser i 1974, dels at give et bud på, hvordan situationen ser ud i dag. Hvad der er sket før '74 og i den mellemliggende tid, kommer jeg ikke nærmere ind på.
____________

Den 9. august om morgenen tog jeg toget til Santa Comba Dão, som ligger på bredsporet mellem Pampilhosa og Fuente de San Sebastian i Spanien. Det var i øvrigt den strækning jeg var rullet ind i Portugal på godt to døgn forinden, mens jeg sov trygt.

Fra Santa Comba Dão gik der en metersporsbane til Viseu, hvor den havde fælles endestation med Espinho-Viseu-banen. Min tur til Santa Comba Dão var ikke så dramatisk som den til Espinho, og jeg husker egentlig ikke noget om den, men til gengæld kom jeg nu ud at køre med damp på smalsporet.

Dão-linjen lukkede i 1989, og da strækningen fra Sernada do Vouga blev nedlagt 1. januar 1990, skulle Viseu herefter være Europas største by uden jernbaneforbindelse. Det påstås i hvert fald af de lokale indbyggere, som var utilfredse med nedlæggelsen. Dão-linjens tracé er bevaret som natursti, men det gamle terræn i Viseu er væk og erstattet af en indfaldsvej og en rundkørsel.

Af en eller anden grund har jeg ingen billeder fra Viseu, men her er nogle skud fra tilbageturen til Santa Comba Dão:


[image]

Vi holder i Torredeita, og der var tid nok til at stige af og fotografere. Som det ses, er trækkraften E 124, bygget af Borsig i 1910.


[image]

Parada de Gonta


[image]

Tondela


[image]

Vi er ankommet til Santa Comba Dão, og lokomoyivet får lige lidt opsmøring


[image]

Herefter bliver E 124 brugt til at rangering


[image]

Til sidst skal maskinen lige en tur på ”skiven”


[image]

Bredsporet ligger til højre - mit sidste billede fra Santa Comba Dão, inden tiden var inde til at gå over til stationen for at finde et aftentog tilbage til Porto

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak