Portugal 1974 - Tamega-linjen
Tamega-linjen: Livracão - Arco de Baúlhe
Porto ligger ved udmundingen af Douro-floden, og op gennem floddalen mod øst løber en bredsporet bane, som indtil 1985 gik til Fuente de San Esteban i Spanien, men som i dag har endestation i Pocinho, omtrent 30 km fra grænsen..
På fire mellemstationer grenede metersporsbaner fra mod nord, og alle var opkaldt efter den biflod til Douro, som de fulgte. Den første, regnet fra Porto, var Tamega-linjen.
Måske skal jeg lige nævne, at alle offentlige jernbaner i Portugal her i '74 var samlet i det statslige ”Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses” - forkortet: ”CP” med en enkelt undtagelse: den elektrificerede privatbane fra Lissabon til Estoril og Cascais. De forskellige strækninger i CP havde hver deres eget navn, således også: ”Linha de Tamega”.
Alle persontog på banen kørtes med skinnebusser, hvoraf nogle var bygget af Nydquist & Holm i Sverige i 1949. Da jeg havde hvilet mig lidt på ”Grande Hotel”, fandt jeg let et tog til Livracão og tog herfra til Arco de Baúlhe og retur med en af ”svenskerne”.
Det var en hyggelig bane, med stop ved flere nydelige og velholdte stationsbygninger, der gerne var dekoreret med de karakteristiske ”azulejos”, hvide kakler med motiver eller symmetriske mønstre i blåt og til tider gult.
Damplokomotiverne E 151 (Henschel 1905) og E 96 (Ohrenstein 1910) var henstillet kolde i Livracão, men en velforsynet kulgård tydede på, at de af og til blev brugt. CP's smalsporede damplokomotiver havde et ”E” for ”Estreite” - det vil sige: ”smal” - foran nummeret. Der stod også nogle antikverede, men velholdte, vogne på terrænet.
Strækningen Livracão - Arco de Baúlhe blev afkortet til Amarante i 1990, og banen lukkede helt i 2009. Tracé'en er i dag natursti.
Vi har nået Arco de Baúlhe og er klar til at returnere til Livracão
På tilbageturen krydsede vi en identisk skinnebus i Chapa
I Vila Caiz, kort før Livracão, krydsede vi en skinnebus af en anden type
Der var ventetid i Livracão, før jeg kunne fange et tog tilbage til Porto, så jeg fik taget et billede af skinnebussen, da den atter afgik til Arco de Baúlhe.
De to henstillede lokomotiver i Livracão så ud til at være i god stand, og de kunne formentlig fyres op uden videre. Forrest står E 151, bagerst E 96.
(fortsættes)