DSB trækker sig fra konkurrence om togdrift (bus sammenhæng) (Trafikpolitik)
Hvad angår et busselskab, så er anskaffelsen af busser en blanding af køb og leasing. Hvis en linje overtages af et andet selskab, så kan Movia stille krav til om busserne der er hentet ind til denne linje fra dengang linjen sidste gang blev overtaget eller oprettet, så om de skal flyttes med, men de kan også sige at på grund af alderen af busserne, så skal der købes nye, og derved sælger De, de gamle busser tilbage til fabrikanten eller videre til andre selskaber.
Nogenlunde sådan fungerer det også i Midttrafik i Region Midtjylland, så vidt jeg ved. Mange af chaufførerne følger også med, når ruter flyttes fra et busselskab til et andet. Midttrafik bestemmer også bl.a. takster, billettyper og om betalingskort kan bruges til billetkøb, men hver bus er i princippet et billetsalg. Selvom Midttrafik udformer køreplaner, har busselskaberne ansvar for, at de fornødne busser og medarbejdere indsættes i henhold til gældende regler. Desuden har busselskaberne ansvar for bl.a., at busserne ikke optager mere plads på busterminalerne, end de har til rådighed på et givent tidspunkt.
Jeg kan ikke overskue, om det fx. er bedre at disponere sit materiel og personale i henhold til køreplaner udformet af andre end selv stå for både køreplaner og disponering af materiel og personale.