DSB trækker sig fra konkurrence om togdrift (bus sammenhæng) (Trafikpolitik)
Unægteligt noget af "en klods om benet", hvis man sammenligner med busmarkedet, hvor de enkelte operatører ikke ejer andet end busserne og "ejer" medarbejderne og ikke har kapital bundet i "stationer", billetkontorer og lignende.
Det har de. Der er billetsalg i de busser i fast rute, jeg har kendskab til. Selvom busselskaberne ikke beholder billetindtægterne, må de have nogle administrative opgaver forbundet med billetsalg. Jeg ved ikke, om de har indflydelse på køreplaner, men de skal da disponere både busser og medarbejdere. Endelig har de garageanlæg m.v.
Hvad angår et busselskab, så er anskaffelsen af busser en blanding af køb og leasing. Hvis en linje overtages af et andet selskab, så kan Movia stille krav til om busserne der er hentet ind til denne linje fra dengang linjen sidste gang blev overtaget eller oprettet, så om de skal flyttes med, men de kan også sige at på grund af alderen af busserne, så skal der købes nye, og derved sælger De, de gamle busser tilbage til fabrikanten eller videre til andre selskaber.
Håber det var læseligt og forståeligt.
Mvh. Oliver
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup