Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på banen - via Helsingør-Helsingborg (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2013, 18:31 (4027 dage siden) @ ulca
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/11 2013, 18:57

Og NÅR der så etableres en fast forbindelse Helsingør - Helsingborg (hvad jeg bestemt tror; formentlig inden de næste 50 år eller mindre) bliver ruten endnu kortere

Jeg tror også på, at der en dag kommer en jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg -jf De ultimative Luftkasteller.

Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra nogle af de, der har lokalkendskab og indsigt i kapacitetsforhold: Er der overhovedet plads på skinnerne til at komme "gennem København" med godstog. Jeg forudsætter, at det er udelukket at køre via København H.

Tilbage er "godsforbindelsesbanen" og hvordan er det nu lige det er med den? Det er da vist ikke muligt mere? Med mindre man laver en shunt fra Danshøj station gennem Harrestrup Haveforening m.v. til den nye strækning Ny Ellebjerg-Ringsted.

Men vi kan da godt lege med tanken: Kan man overhovedet køre godstog "vest om København", uden at skulle splitte hele S-togstrafikken ad eller hive Midtsjællandske jernbane (eller noget, der bare ligner) op ad skuffen igen?;-) For så er det jo astronomiske beløb vi taler om!

Og hvis vi så alligevel vender tilbage til København H: Hvor mange godstog vil der realistisk set kunne presses ind på strækningen Ny Ellebjerg-København H-Helsingør?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak