Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

De ultimative luftkasteller (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2012, 11:24 (4548 dage siden)

Efterhånden som et samfund bliver rigere og rigere, får det råd til at købe ting, som det ikke havde råd til tidligere. Sådan har det været de sidste 100 år og sådan vil det være de næste 100 år.

Hvad der skal købes, er en politisk beslutning. Politiske beslutninger tager ikke altid udgangspunkt i, hvad der er samfundsøkonomisk mest optimalt.

Kigger man tilbage i tiden, vil man kunne finde eksempler på infrastrukturprojekter, som burde have været gennemført årtier før andre og man kan finde eksempler på infrastrukturprojekter, som blev gennemført på de rigtige tidspunkter.

Inden for de næste 100 år vil der (i fuldstændig uprioriteret rækkefølge) blive bygget en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, mellem Vestsjælland og Østjylland ("Kattegatforbindelsen"), mellem mellem Fyn og Als, mellem Langeland og Lolland og mellem Falster og Tyskland.

Nogle af disse luftkasteller vil kaste nogle jernbaneanlæg af sig. Andre vil ikke. Nogle af jernbaneanlæggene vil komme til at berøre nuværende eller tidligere jernbanestrækninger. Andre vil ikke.

Nogle af jernbanestrækningerne vil i dag have "Gedserbanen-status", "Gindstedbanen-status", "VNJ-status", "HTJ-status" osv. osv. Andre vil ikke.

Men alle vil de tale til vores indre følelser - uanset om vi render rundt med en lille politiker i maven eller en lille ingeniør i maven. Eller bare render rundt lidt forvildet rundt lige som jeg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.deultimativeluftkasteller.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • De ultimative luftkasteller - Thomas Boberg Nielsen, 20/6 2012, 11:24 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak