Mere gods på banen. (Trafikpolitik)
BDK er, overfor folketingets trafikudvalg, kommet med et bud på hvordan man får mere gods flyttet over på jernbanen.
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/TRU/spm/136/svar/928955/1194280/index.htm
Vh.
J.C
Strækningerne Fredericia-Frederikshavn og Hjørring-Hirtshals har nu igennem en årrække været regnet blandt TEN-T strækningerne (afsnit 4.4), med potentiale for aflastning af flaskehalsen henover Fyn/Sjælland - men det har vi endnu ikke mærket noget til heroppe.
Som nævnt før er lastbilvognmændene dog ikke dummere, end at de forlængst har luret fidusen og bruger genvejen via Vendsyssel til Norge og Nordsverige, for at spare kilometre og brændstof - og samtidig kan deres chauffører overholde køre-hviletidsreglerne ved at holde pause ombord på færgerne.
Potentialet for jernbanetransport er også til stede - men det bliver fortsat syltet til fordel for prestigeprojekter på Sjælland - som derfor får jernbaneinfrastrukturen, mens Jylland får de osende lastbiler.
Det er alligevel tankevækkende at se omfanget (eller manglen på samme) af jernbanetransport i Danmark (afsnit 6.1, 6.1.1). Med så forsvindende lille andel, så burde der være et potentiale, også for indenlands godstransport - men det bliver nok ikke til noget, før der lovgives om det indenfor EU. Indtil videre har det ikke skortet på skåltaler og gode hensigter i EU, eller endda forslag om at transporter over 300 km skal foregå pr. jernbane eller skib - men det bliver nok ikke til noget, før olien engang er ved at slippe op. Indtil da foretrækker vi ligesom u-landene den absolut mest energikrævende og forurenende transportform, der findes (dvs. pr. gummihjul) - især her i Danmark.
Så mon ikke at denne fine publikation er endnu en skåltale, som de ansvarlige (?) i vores samfund blot trækker på skuldrene ad og nøjes med at tage ad notam ?.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen