Mere gods på banen. (Trafikpolitik)
og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde
Vil du uddybe? Skal det forstås sådan, at den udbygning med 2. spor og elektrificering, der er på tegnebrættet, ikke har samme kvalitet som andre korridorer?
Ingenlunde. Men de danske landanlæg bliver designet flere år før den fælles korridor analyse er færdig for korridoren Stockholm - Palermo. Hvis man designede efter den gældende europæiske norm, ville den maksimale toglængde - og dermed de nye overhalingsspor i Danmark - blive 750 meter. Da overhalingssporene på den nye jernbane København - Køge - Ringsted bliver lidt over 1000 meter pga geografiske forhold, og udenlandske projekter arbejder mod 1000 meter lange tog, var det naturligt, at se, hvilke gevinster 1000 meter tog ville give for Danmark, og så få det indført allerede i designfasen af de kommende projekter. Det er noget billigere end at lave det om, når det først er bygget.
T