Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på banen. (Trafikpolitik)

af Tolpen, 24/11 2013, 17:12 (4026 dage siden) @ Niels Bak

Der er nu ingen der blev "tvunget" til at forholde sig til jernbanegods. Projektet blev reelt startet op af en gruppe af medarbejdere/chefer, der ønskede at "gøre noget" ved de forsøg på jernbanegods, der ofte løb ud i sandet, og som det ses i rapporten er denne også direktionsgodkendt.

EU har krav om lignende undersøgelser, men dette er på jernbanekorridor niveau (Stockholm - Palermo) og igangsættes vel først her i 2013/2014 - og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde.

At arbejdet blev meget konkret på transittrafikken og knap så konkret på den indenlandske godstrafik skyldes dels, at datagrundlaget for transittrafikken var bedre, og dels at BDK som infrastrukturforvalter "helst ikke skal anbefale noget, der kunne være i konflikt med de politiske forlig"... Ikke som en decideret "spændetrøje", men mere fordi visioner for jernbanen herhjemme ikke skal dikteres af infrastrukturforvalteren...

T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak