Mere gods på banen. (Trafikpolitik)
Der er nu ingen der blev "tvunget" til at forholde sig til jernbanegods. Projektet blev reelt startet op af en gruppe af medarbejdere/chefer, der ønskede at "gøre noget" ved de forsøg på jernbanegods, der ofte løb ud i sandet, og som det ses i rapporten er denne også direktionsgodkendt.
EU har krav om lignende undersøgelser, men dette er på jernbanekorridor niveau (Stockholm - Palermo) og igangsættes vel først her i 2013/2014 - og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde.
At arbejdet blev meget konkret på transittrafikken og knap så konkret på den indenlandske godstrafik skyldes dels, at datagrundlaget for transittrafikken var bedre, og dels at BDK som infrastrukturforvalter "helst ikke skal anbefale noget, der kunne være i konflikt med de politiske forlig"... Ikke som en decideret "spændetrøje", men mere fordi visioner for jernbanen herhjemme ikke skal dikteres af infrastrukturforvalteren...
T