Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)

af cm, 20/2 2013, 12:48 (4303 dage siden) @ Jonas

Uanset om man hælder til tog eller fly - på "lange" indenrigsrejser, så er der vel næppe tvivl om at jernbanen er presset af flytrafikken. Og der er mange måder, at sammenligne på - det hedengangne Cimber Air tog også CO2-udledningen med som argument for flytrafik vs jernbane - med en udregning af CO2 udledning pr siddeplads pr km. Her mente de at stå sig klart foran. Mange flere faktorer spiller ind - også "hvem" man er som passagér - man skal jo halvvejs kriminaliseres i lufthavnene a.h.t. sikkerheden (mod terrorisme) - osv.

Hvis man skal - i dette tilfælde - fra Viborg til København og medbringe et jagtgevær og en ukrudtsbrænder, man har lånt af sin onkel, er det vel mest opportunt at benytte jernbanen.

Jeg rejser adskillige gange om året fra udlandet til den lokale lufthavn her (Sønderborg)via CPH - og ofte kan jeg være hjemme en times tid før, med toget - alternativet er at sidde og glo 4 - 5 timer i Kastrup Indenrigs, før jeg kan komme ombord i flyet. Med den "ny" Storebæltstunnel gør 2 øl og en avis meget ved rejsetiden - og man sidder mere behageligt i toget - end i træstolene i Kastrup Indenrigs. De samme to øl og samme avis - kunne jeg selvfølgelig underholde mig med i Kastrup - mens jeg venter på flyet, men hopper man på toget - så "sker" der noget og tiden føles ikke så lang. I begge tilfælde skal min arbejdsgiver betale billetten - og han er ligeglad.

Jeg ville nødigt miste muligheden for at kunne vælge mellem det ene eller det andet, men een ting får man mig ikke til: At tage en af disse gennemgående "Lynbusser" hele vejen.

mvh
Chr

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak