Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)
Skal DSB have skylden for det hele
Nej, DSB skal ikke have skylden for det hele. Faktum er dog at DSB idag sælger et produkt der lider under manglende udvikling, og fra kundens synspunkt er diverse mellemregninger uden betydning - det er DSB der køre fra A til B til en given pris.
DSBs udenlandseventyr startede med Keld Sengelev som direktør. Mon ikke der har været politisk opbakning til det? Hvis det var gået godt havde Der lydt andre toner.
- og accelererede voldsomt under Søren Eriksen. Politikerne har selvfølgelig også et ansvar for DSB's eventyr, men det var nu engang DSB der satte prisen på tilbuddet, og efterfølgende tabte voldsomme beløb.
Og IC4 har AB også et ansvar for.
Ja, men DSB har hele tiden fastholdt at de næsten var i mål - men målet forsvandt blot længere og længere ud i horisonten. Jeg vil ikke sige, at DSB ligefrem har misinformeret omkring IC4, men men har på den anden side heller ikke ruttet med sandheden - man har nok snare konsekvent altid valgt den mest optimistiske version.
DSB har da i det mindste prøvet på at udvikle sig. Ikke bare leve som du skriver.
Ja, prøvet - men det er som regel gået mindre godt grundet dårlig ledelse.
Nu står vi - desværre - med et stærkt handicappet DSB som ikke længere, hverken finansielt eller innovativt, har mulighed for at udvikle sig. Havde det været et privat firma, ville det leve på bankens nåde - og det er bestemt ikke udviklende for nogen virksomhed - sådan en virksomhed lever kun.
Man kan kun håbe, at den nye ledelses tiltag virkelig formår at ændre DSB's retning bort fra den tidligere kurs, og vi igen ser et stærk og innovativt DSB - men udsigterne er nok lange...