Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)
...
I Aalborg ligger lufthavnen 10 minutter fra centrum, parkeringpladserne mange (og udbygges stadigt), og parkeringen er gratis
P-forholdene i Kastrup tåler næppe sammenligning - der er masser af pladser, men de er ikke gratis. Og godt nok er der ikke gode P-muligheder omkring Hovedbanen, men der er udmærkede p-forhold omkring eksempelvis flere af kystbanens stationer.
...
Selv i Aarhus, hvor togturen til København er mindst en time kortere - og lufthavnen ligger langt fra centrum, der lever indenrigsruterne i bedste velgående. Måske fordi ikke alle kunder bor i gå-afstand fra banegården !
Uhm, bedste velgående? Var der ikke noget Cimber-noget, der endte med at gå galt og et århusiansk ervhervsliv, der havde planer om selv at åbne en rute til Kbh hvis ingen andre ville gøre det?
Man kan jo spørge sig selv om, hvorfor det flytjek, som der linkes til øverst i denne tråd vælger at tage turen til Viborg via Århus og ikke via Ålborg...? Måske ville pris-sammenligningen ikke være lige så meget i flyets favør hvis man gjorde det?
Udviklingen af togdriften kræver politisk vilje - og helhedsbetragtninger. Det er ikke nok at have smarte tog og lige skinner - - - - alt det udenom skal også følge med!!!!
Jeps, Odense lufthavn gik vist ud af indenrigs-business ikke ret lang tid efter at Storebæltsforbindelsen åbnede...