Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)
For de, som ikke bor lige i nærheden af offentlig transport, som kan bringe dem direkte til togstationen unden skifte mellem flere bybusser, der er toget jo ikke noget alternativ. Ved mange stationer er parkeringsforholdene håbløse - og rasende dyre.
Ved Aalborg Banegård er der kun få pladser og korttidsparkering, og ved AKKC (som ligger tæt på banegården) er der betalingsparkering, og svært at få plads, hvis der er store udstillinger eller kongresser. De nærtliggende tidligere godsbanearealer er solgt til bolig og uddannelsesformål, så det hjælper nok ikke på parkeringssituationen.
I Aalborg ligger lufthavnen 10 minutter fra centrum, parkeringpladserne mange (og udbygges stadigt), og parkeringen er gratis
Der er flykapacitet på attraktive tidspunkter (ud af byen om morgenen og hjem om eftermiddagen). Regnestykket for mig er ca. 2½ time fra privatadressen i Aalborg til Rådhuspladsen i København. Hvis man skal regne bare en lille timeløn med i dette - så er toget ikke noget alternativ
Selv i Aarhus, hvor togturen til København er mindst en time kortere - og lufthavnen ligger langt fra centrum, der lever indenrigsruterne i bedste velgående. Måske fordi ikke alle kunder bor i gå-afstand fra banegården !
Udviklingen af togdriften kræver politisk vilje - og helhedsbetragtninger. Det er ikke nok at have smarte tog og lige skinner - - - - alt det udenom skal også følge med!!!!
Hvis vi ser bort fra den nuværende situation med Jernbanebroen over Limjorden, så kører langt de fleste ICL og alle IC fra Lindholm station og Aalborg Vestby, hvor der begge steder er gratis parkering. Desuden synes jeg at man har gjort meget for tilslutningerne med gratis bustilslutning til DSB billetten. I Aalborg i zone 1-9.