Gods på privatbanerne (Trafikpolitik)
I lyset af at alle "privatbanerne" er mere eller mindre offentligt ejede eller sponseres voldsomt af det offentlige kunne jeg forestille mig at vores konkurrencelovgivning byder at skille skidt for sig og snot for sig, således at godstrafikken ikke sponseres ad omveje via driftstilskud til persontrafikken.
Set i det lys du beskriver der, har jeg undret mig over hvordan DSB Museumstog kan få lov til at køre kørsler for DSB og Banedanmark, der vel kan betegnes som kørsler på kommercielle vilkår. DSB Musemstog er jo ikke helt adskilt fra DSB og derved konkurrerer på liberalt marked på ulige vilkår. Når DSB Museumstog lægger maskiner og fører til målekørsler eller IC2/4-levringstransporter så tager de vel kørsler fra DB Schenker/CFL Cargo/Railcare Danmark/ContecRail. Hvis en lokalbane ikke må køre kørsler, så kan jeg da ikke se hvordan DSB Museumstog kan få lov til at køre, for der går vel en del millioner i støtte om året fra DSB-pengekassen til Museumstogs-kassen og oveni købet kører de nok heller ikke kørslerne gratis.