Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Naibel - eller Niebüll (Generelt)

af Aleman, 28/8 2011, 18:54 (4836 dage siden)

Der har flere gange været rapporter fra Niebüll. Et besøg i byen og oplandet lønner sig stadig. Det har været nævnt, at det skønne banegårdsmiljø her synger på sidste vers. De mange armsignaler står foran fældning, og de manuelle bomme bliver nok også ofret ved den lejlighed. Endnu kan man dog nyde syner som disse, fotograferet lørdag den 27. august 2011:

[image]

Her er det en Arriva-dieselsporvogn ved perronen. Minuttet efter ankom - samtidigt - et DB-passagertog fra Westerland/Sild og et NOB-tog fra Hamborg. Hvor ellers i vor umiddelbare nærhed kan man opleve rigtige lokomotiver med passagertog (bl.a. kupévogne) i regelmæssig drift, tilmed fra forskellige baneselskaber - for ikke at tale om kursvogne, der rangeres fra et tog til et andet?

[image]

Ovenfor ankommer DB-toget, her ankommer NOB-ekspressen:

[image]

Og hvis ikke det var nok, kan man gå over til privatbanen NEG og studere deres højst ejendommelige blanding af materiel. Tysk, luxemburgsk, dansk...

[image]

Disse vogne stammer bl.a. fra CFL, og dagen igennem kan man opleve ualmindelige togsammensætninger: Motorvogn med bagagevogn og gennemgående siddevogne fra Dresden eller Stuttgart, diesellokomotiv med bedagede nærtrafikvogne, solokørende motorvogn - og vel også deciderede godstog?

[image]

NEG-toget kører næsten helt ud i vandet. Her afventer diesellokomotivet med et par vogne rejsende fra en af de mange ø-færger på havnen i Dagebüll.

Jeg nævnte danske materiel ved NEG. Det er der - MZ 1439 holder stadig på et af sporene i Niebüll, nu med NEGs initialer på siden, men stadig med dansk litrering. Hvordan ejerforholdene er, lader jeg andre om at udtale sig om.

[image]

[image]

Og endelig er der biltogene, som trækkes af to BR 216, så der er konstant noget at se på i Niebüll.

[image]

Lad mig så slutte med endnu et par af de gamle kæmper - et armsignal af de almindelige, samt et med den specielle 'Schmalmast' (smallere pga. pladsforholdene).

[image]

Manden i blåt plukkede brombær - uden at blive vist bort af DB-personalet.

Venlig hilsen,

Aleman

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak