1. generations S-tog litra FS (Generelt)
Jeg har studeret vognlisten over DSB litra FS, og bemærker at FS 992 til FS 999, der alle otte blev bygget i 1936, fik ny vognkasse i 1962.
Det må da siges at være noget at en renovering der, der blev foretaget. Hvad var grunden egentlig til dette?
Det var også sært at disse vogne blev udrangeret allerede i 1976, efter kun 14 år med nye vognkasser.Det kan også ses for litra MM´s (1. generation) vedkommende, at den sidste vogn (MM 719) blev leveret i 1962, og allerede efter 16 år i driften, nemlig i 1978 blev den, samt de andre senest byggede MM vogne udrangeret. Så galt var de renoveret i 1976.
Så kommer man til at tænke på 2. generations S-togene (de røde S-tog) der blev indsat i driften i 1967, og først efter 40 år, nemlig i februar 2007 blev de sidste udrangeret.
Nogle af dem blev også renoveret undervejs. enkelte endda to gange.
Så vidt jeg ved udførtes vist nok nogle prøvekørsler med 1. og 2. genrations S-tog sammekoblet.
er omtalt her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=25142#p25142
https://www.jernbanen.dk/s-tog.php?typenr=51Mvh.
Erik H