![Avatar](images/avatars/2798.jpg)
1. generations S-tog litra FS (Generelt)
Jeg har studeret vognlisten over DSB litra FS, og bemærker at FS 992 til FS 999, der alle otte blev bygget i 1936, fik ny vognkasse i 1962.
Det må da siges at være noget at en renovering der, der blev foretaget. Hvad var grunden egentlig til dette?
Det var også sært at disse vogne blev udrangeret allerede i 1976, efter kun 14 år med nye vognkasser.
Det kan også ses for litra MM´s (1. generation) vedkommende, at den sidste vogn (MM 719) blev leveret i 1962, og allerede efter 16 år i driften, nemlig i 1978 blev den, samt de andre senest byggede MM vogne udrangeret. Så galt var de renoveret i 1976.
Så kommer man til at tænke på 2. generations S-togene (de røde S-tog) der blev indsat i driften i 1967, og først efter 40 år, nemlig i februar 2007 blev de sidste udrangeret.
Så vidt jeg ved udførtes vist nok nogle prøvekørsler med 1. og 2. genrations S-tog sammekoblet.
https://www.jernbanen.dk/s-tog.php?typenr=51
Mvh.
Erik H
--
Erik H