1. generations S-tog litra FS (Generelt)
Jeg har studeret vognlisten over DSB litra FS, og bemærker at FS 992 til FS 999, der alle otte blev bygget i 1936, fik ny vognkasse i 1962.
Det må da siges at være noget at en renovering der, der blev foretaget. Hvad var grunden egentlig til dette?
I John Poulsens bog om S-banen fra 1984 fremgår følgende note til disse vogne: "Leveret som styrevogne med vognkasser af letmetal og 1963 udvekslet med nye vognkasser af stål."
Det siger lidt mere om hvad, men kaster ikke klokkeklart lys over hvorfor.
Det kan også ses for litra MM´s (1. generation) vedkommende, at den sidste vogn (MM 719) blev leveret i 1962, og allerede efter 16 år i driften, nemlig i 1978 blev den, samt de andre senest byggede MM vogne udrangeret. Så galt var de renoveret i 1976.
Poulsen henviser til "dele af publikums -- og dagspressens -- opfattelse af at togene var »gamle«. Dette til trods for at flere af vognene ikke var mere end 15 år gamle -- måske skulle man have malet dem røde ...? [...] mere eller mindre af prestigemæssige grunde bad HT i 1977 DSB om at finde mulighed for at de »gamle« tog kunne udgå af driften. [...] Den officielle grund var indføringen af énmandsbetjening, men de brune tog udgik inden de nødvendige TV-skærme var opsat,så de nye tog måtte køre tomandsbetjent i flere måneder!"
--
Henning Makholm