Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 2 (Næ) - Nfv: 2021-11-30 ERTMS færdig. (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/11 2021, 15:08 (1096 dage siden) @ steenth

Ps. Som forholdsvis uvidende om ERTMS-grænseflader undrer det da også mig at "man" ikke bare lader Næstveds U- og Vu-signaler mod Lu m. tilh. ATC holde sig på "Stop" og starter det første ERTMS-afsnit lige før så tog med en ETCS-køretilladelse frit kan køre ud forbi de gamle U-/Vu-signaler. Men der er jo nok nogle gode - af mig ukendte - grunde til at det ikke er sådan man gør det.


Ved bruge rødt, så bliver ikke specielt glide overgang. Og det er noget skal være i drift i flere år, hvor det ikke er specielt fedt med et mærkbart tidstab for alle tog. U-signalet skal vide om der er frit 1, 2 eller evt. 3 blokafsnit frem for at kunne kode ATC-balisen med hastighed og afstand frit foran... Og de andre signaler bagved (I, SI, PU, SU etc. med ATC balise) skal også have informationer hvordan det ser ud foran for at kunne stille det rigtige signal i forhold til hvad U-signaler viser..

Jeg havde forestillet mig at "stop", evt. "stop og ryk frem", ville være en passende visning for et U-/Vu-signal der ikke dækker en virksom blok og at kun tog der havde modtaget en ETCS-kørtilladelse skulle kunne dampe forbi U-/Vu-signaler med røde lys og tilh. ATC-baliser. Det ville forudsætte at ERTMS begynder lidt før U-/Vu-signalerne som så kun ville have den funktion at "fange" tog uden ETCS.

Men som jeg skrev: "De" har nok nogle gode grunde til at det ikke er lavet så simpelt. :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailIndsend billederDSB MY1156

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak