Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 2 (Næ) - Nfv: 2021-11-30 ERTMS færdig. (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/11 2021, 09:20 (1100 dage siden) @ Henning Makholm

Jeg ville snarere have forvente at det er tværtimod: Grænsen mellem station og fri bane er hvor der i mange årtier har været en mlighed for skel mellem forskellige sikringsteknologier, typedesigns, leverandører m.v. Derfor ville jeg vente at man netop dér har en tradition for en ekstremt simpel grænseflade mellem de to systemer, som kan implementeres af alt fra elektromekanisk til fuldt computerbaserede designs -- noget i retning af en håndfuld galvanisk adskilte strømsløjfer per spor der kommunikerer en enkelt bit per lederpar.

Hvis man derimod vil til at save et eksisterende linjeblokanlæg over på et sted hvor det ikke er konstrueret til at have en veldefineret grænseflade til anden teknologi, så ville jeg netop forvente at der skulle dyr nyudvikling og specialdesignede ombygninger i den gamle teknik til.

Mig bekendt er det normalt sådan at udkørselssignaler hører til linjeblokken og stationssikringsanlægget ikke har andet at gøre med dem end at skulle vide om der kan vises Kør Igennem frem mod dem. (Og så til gengæld fortælle lineblokken hvorvidt sporstykket mellem U-signalet og stationsgrænsen er besat).

Her modsiger du lidt dig selv. Først beskriver du grænsefladen mellem station og linieblokanlægget som værende ved U-signalet, altså på grænsen mellem station og fri bane. Til sidste beskriver du virkeligheden som den er, nemlig at U-signalet tilhører linjeblokken, hvilket også er (delvist) korrekt. Derved rykkes grænsen rent sikringsteknisk til et sted i stationssikringsanlægget, som er forskelligt fra anlægstype til anlægstype.

Grænsefladen mellen U-signal og stationssikringsanlæg er mere en blot at 'tænde' U-signalet ved udkørsel fra stationen (Tænde: give mulighed for 'kør' på signalet). Der sket flere tilbagemeldinger fra U-signalet til stationssikringsanlægget, bl.a. om signalet viser mindst 'kør'. U-signalet indgår også i forskellige gentagelsesspærre i stationssikringsanlægget, for at sikre hele togvejen er gennemkørt korrekt.

Internt har linjeblokken en meget mere veldefineret grænseflade mellem de forskellige AM-signaler, så det er klart det bedste valg at lave systemgrænsen her, som der også er valgt syd for Næstved.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak