Ringsted station en flaskehals efter niveaufri udfletning? (Trafikpolitik)
Hej Jens.
Din fremstilling af forløbet er i overensstemmelse med det faktiske forhold. 0 - løsningen, som er endt med at koste næsten det samme som en østlig udfletning, blev en realitet dels fordi venstre ville spare 650 mio.kr. på anlæggene ved Ringsted, dels fordi Banedanmark skyndte sig langsomt med VVM-undersøgelserne af den foreslåede østlige løsning.
Undersøgelserne blev så langtrukne at det kunne bruges om et argument for at undlade bygningen af en østlig udfletning. Da undersøgelserne blev offentliggjort, meddelt Banedanmark at en østlig udfletning ikke kunne stå færdig til december 2018, hvor Ringstedbanen skulle åbnes for trafik med nyt signalsystem.
Den kom som bekendt til at gå ganske anderledes, og ombygningen til 0 - løsningen, som blev 118% dyrere end beregnet af Banedanmark, blev stoppet året efter at den var påbegyndt. Alt i alt endte man på grund af Banedanmarks modvilje mod en østlig løsning - mellem to stole, med en reduceret 0-løsning, som giver daglige udfordringer ved Ringsted
Havde vi fået en vestlig udfletning i den udførelse som Banedanmark ønskede en Folketingsbeslutning på i 2014, var det i den grad blevet en flaskehals ved Ringsted station.
Udfletningen havde stigningsgradienter svarende til Storebælt, kurveforholdene mod Næstved tillod maks. 120 km/t ud mod en bane som det var beslutte opgraderet til 200 km/t, og løsningen ville indebære to krydsningskonflikter mellem trafikken fra vest mod Roskilde og trafikken fra den ny bane. Det eneste mål for Banedanmark var med den vestlige udfletning at fremme timemodellen, og argumenter om at løsningen ville være til skade den kommende Femerforbindelse blev fejet af bordet med ordene: "Det er ikke det igangværende projekt opgave at tilgodese Femernforbindelsen.” Det var vist tegn på rettidig omhu at Ringsted gjorde indsigelse mod den vestlige løsning.
Nu får vi en østlig løsning som skaber den tilstrækkelige kapacitet ved Ringsted, også efter åbningen af Femernforbindelsen. Efter en eventuel beslutning om en Kattegatforbindelse er det relevant at se på den helt perfekte løsning ved Ringsted. F.eks. kunne man jo forlænge Ringstedbanen til Fjenneslev og der bygge en niveufri udfletning mellem Kattegatforbindelsen og Vest-banen.
Perfekte løsninger skabes sjældent med et slag, men igennem udvikling og fremsynethed. Så lad os se tiden an, den besluttede østlige udfletning er et godt udgangspunkt for den videre udvikling.
Perfekte løsninger er ligeså realistiske som enhjørninger!