Ringsted station en flaskehals efter niveaufri udfletning? (Trafikpolitik)
Jeg er enig i at Kattegatforbindelsen skal tænkes ind i Ringsted, men det er der ikke tid til nu. Banedanmark har selv brugt tiden, og har syltet beslutningen om en niveaufri udfletning fra 2015 til 2021. Banedanmark ligger som de selv har ret, så nu haster det med at finde en hurtig og billig løsning som sikrer at Ringsted kan håndtere trafikken fra Fermforbindelsen når den åbner.
Nej, det er ikke Banedanmark, som har syltet beslutningen. Det er politikerne, pga. indsigelser fra særligt en beboer i Ringsted.
Der er ikke udsigt til at DSB får tog som kan køre mere end 200 km/t de første 10 - 15 år. En lang sydlig omfartsbane til 250 km/t vil i meget lang tid frem kun kunne udnyttes af udenlandske operatører. De er formentlig mere interesseret i trafikken mod syd, fremfor indenrigstrafikken øst-vest. At bruge 5,6 mia. kr. på en lang sydlig omfartsbane nu, er det samme som at smide pengene ud af vinduet. Løsningen var da også den løsning som havde den laveste Interne rente af de fire mulige løsninger.
Jeg skrev at jeg synes kort sydlig skulle være set som første fase. Lang sydlig vil så blive anlagt senere, samtidig med Kattegatforbindelsen (men det er svært i dette land at få lavet langsigtede planer ud over 10-14 år). Der skal derfor i givet fald ikke bruges 5,6 mia. kr. nu.
Der er udsigt til at DSB får tog til 250 km/t sammen med Kattegatforbindelsen.
SJ har ytret interesse for at køre Stockholm-Kbh.-Aarhus, som jo (er) vil blive en særdeles lukrativ strækning.
Politikerne har netop beslutte at bruge 160 mia.kr. på transportområdet. Der vil Formentlig gå mange år før beslutning om en Kattegatforbindelse er modnet og der kan skaffes de fornødne anlægsmidler. Jeg syntes ligesom du at Kattegatforbindelsen skal tilsluttes ved Fjenneslev. Det vil skabe bedre mulighed for passagertilvækst fordi der åbnes en mulighed for forbindelse til Berlin og Hamborg i Ringsted. En nordlig linjeføring via Holbæk vil slet ikke have det samme potentiale for tilvækst i passagerantallet på Kattegatforbindelsen.
Nej, det er ikke korrekt. Kattegatforbindelsen og de 160 mia. kr. har intet med hinanden at gøre. Kattegatforbindelsen skal brugerfinansieres, og dermed lånefinansieres, og kræver ikke bevilling af en eneste krone, ud over finansiering af VVM til 0,25-0,5 mia. kr. og en statsgaranti.
Og for hvert år der går stiger (bil-)trafikken 3-4-5% pr.år. (undtagen i corona år), og dermed kommer man tættere og tættere på at den rent faktisk også kan finansiere jernbanedelen. Og tilslutningsanlæggene er lige blevet 1,9 mia. kr. billigere (Kalundborgmotorvejen bliver nu finansieret af 160 mia. kr. forliget i stedet for af Kattegatforbindelsen). Og for en evt. tunnelløsningen kan der spares 2 mia. kr. til en elementfabrik (Rødby fabrikken genbruges).
Forundersøgelsen udkommer som bekendt sidst på året. Så i løbet af 2022 kan man sandsynligvis beslutte at foretage en VVM. Den nuværende regering er jo fast besluttet på at der skal være en jernbanen, så det er vigtigt for regeringen at beslutningen om VVM tages (i god tid) inden det næste valg. - Finansieringen af VVM kan så ske på finansloven for 2023.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k