Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)
Den store konkurrent til tog CPH-Hamborg er fortsat bilen - det vil nok kun tage 3 1/2 time at køre fra København til Hamborg med en fast forbindelse. Det er sådan set også derfor at flyets andel i et normalår ikke er større - folk tager bilen.
Og man kan vel sige at hvis folk tager bilen, så skal de nok bruge den dernede,
Men hvis de tager flyveren, så skal de videre med taxa eller lignende, ligesom fra Hamborg Station. Dermed er fly og tog mere ligestillet i konkurrencen, og tidsforskellen har større betydning.
Ikke nødvendigvis. I udlandet er det almindeligt at leje bil i lufthavnene (der er der også rigtig mange med bopæl i udlandet der gør i CPH, idet de danske udlejningsbiler til denne gruppe også er afgiftsfritaget) og den infrastruktur består fortsat. Tvivler på at det er ligeså let med udlejningsbil ved Hovedbanegården og/eller Hamburg Hbf.Når man ser på resemønstre og konkurrende rejseformer skal man både se på den umiddelbare tilgængelighed og på hele rejsens sammensætning, herunder fleksibilitet. En sparet time med tog bliver hurtigt ædt op af besværet med kufferter og lignende transfer til/fra møde og overnatningssted.
Men du har ret i at toget med den rigtige prissætning (prisen skal være lav) kan skabe et trafikspring med nysgerrige der opdager Hamborgs lyksaligheder og omvendt Kopenhagens.
Hertz ligger under Royal Hotel, som vel er ca. 250 meter fra Hovedbanegården. Meget lettere bliver det vist ikke.