Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)
Andersj skrev blandt andet:
Det er endnu ikke lykkedes SJ at skrive kontrakt på nye højhastighedstog. Senest forsøgte man at indgå en kontrakt med Bombardier uden udbud...
...Købsprocessen foregik efter samme principper som et offentligt udbud, dog med en hurtigere og sikkert også subjektiv reduktion fra ti til to leverandørerer inden afgørelsen...
...hvilket naturligt nok blev indklaget af nærmest samtlige øvrige togproducenter....
Der var een der klagede i det ene og een mere i andet forsøg. Begge klagerne synes primært fokuseret på at forhindre Bombardier i at lade SJ betale udviklingsomkostningerne for det kommende store udbud på IC-tog i Norge (del af gamet)
...SJ gik vist ud fra at de var fritaget for at gennemføre udbud, fordi de kun kører i fri trafik. Men de er stadig ejet af staten.
SJ havde opbakning fra den svenske regering og ministerierne i deres tilgang. EU afgørelsen fokuserer på, at SJ ikke måtte undlade udbud, fordi de besidder en dominerende position på markedet, og at meningen med EUs fjerde jernbanepakke er, at ingen operatør har mere end 49% af markedet, målt i form af afgange/siddepladser. Dén del af afgørelsen vil få enorm betydning i hele EU - også i Danmark. Men SJ var altså principielt i "god tro"
Der er også den udfordring at det materiel man har indkøbt til at betjene strækningen kun kan køre 200 km/t.
....hvor tyskerne i øvrigt forudsætter mindst 230 km/t togmateriel mellem Hamburg/Berlin og København mens EUs "TEE 2.0" projekt vil have 300 km/t tog mellem Stockholm og Paris/München. Bemærk iøvrigt at flere Deutschlandtakt køreplaner er ændret siden præsentationen sidste år - man hælder mere til 300 km/t end 250 km/t. Det er kun Danmark, der synes låst på "hurtige regionaltog"
Lasse