Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)
Det er endnu ikke lykkedes SJ at skrive kontrakt på nye højhastighedstog. Senest forsøgte man at indgå en kontrakt med Bombardier uden udbud, hvilket naturligt nok blev indklaget af nærmest samtlige øvrige togproducenter. SJ gik vist ud fra at de var fritaget for at gennemføre udbud, fordi de kun kører i fri trafik. Men de er stadig ejet af staten.
Jeg tror dog stadig at man får nogle seriøse kapacitetsproblemer mellem Nykøbing F og Ringsted med hastigheder over 200 km/t. blandet sammen med 100 km/t godstog og stoppende regionaltog. I Tyskland ser man jo konsekvensen at pendlerne får lov at sidde og kukkelure på en landstation i 10-15 minutter for at vente på overhalinger af ICE-tog.
Så mange tog skal der heller ikke køre og så stor er forskellen på 200 og 230 heller ikke. Problemet i Tyskland er også ofte længden af strækningerne samt grundlæggende dårlig køreplansstruktur hvor man burde starte forfra mange steder.
Det største problem med Femern bliver at få nok overhalingsspor tæt nok på tunellen.