Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)
Kombinationen af ovenstående, en kort sydlig omfartsbane ved Ringsted, forenkling af København H og den besluttede nye tunnel i Tyskland mellem Femern og fastlandet vil reducere rejsetiden København-Hamborg pænt under den ellers planlagte 2½ time og dermed tættere på de 2 timer, som erfaringsmæssigt fuldstændigt udkonkurrerer flytrafikken mellem to byer, og dermed reducerer CO2 udledningen markant.
.
Jeg tror ikke du har regnet på hvormange der i et almindeligt år med "normal" flytrafik rejser med fly mellem CPH og Hanborg - det er ikke ret mange. En jernbane med reducerede køretider kan få flere til at rejse mellem de to byer, og det giver altså ikke i sig selv en CO2-reduktion, snarere tværtom. Om der kommer en tilstrømning til jernbanen afhænger af noget så simpelt som pris og rejsetid - flyselskaberne har vist vejen ved at vise at komforten ikke er den betydende parameter på 2-3 timers ture.
Nej jeg har ikke regnet. Pointen er at alt andet lige vil nogen skifte fra fly til tog, når toget bliver hurtigere.
Hvis skal flytte folk fra flyt til tog, så må transporttiden ikke overstige 3 timer. Og de store destinationer med fly fra København er London, Amsterdam, Paris, Frankfurt. Der kræver en del investeringer i Tyskland, som ikke kommer foreløbig. Og alligevel vil det ikke være nok til at de vil flytte folk - det simpel hen for langt væk. Det er kun folk med god tid, som bruge toget. Men det er muligt til Stockholm inden for 3 timer, når Sverige får brygget de baner, som den har tanker om. Og Berlin ligger på grænsen til at det kan lade sig gøre - der er en del trafik der til. Men det er mest turrister, hvor pris spiller en stor rolle....
Men prøv regn på nogle køretider for hele rejsen... For en opgradering i Danmark er ikke nok, hvis der bruges en mængde køretid syd for grænsen på strækninger, hvor der ikke er gjort noget.