Batteritog Holbæk-Kalundborg/Nykøbing S (Trafikpolitik)
Thomas - logikken må være at togene køre på strøm fra køreledning København - Holbæk og så på batteri til Kalundborg/Nykøbing S. Her vil de så skulle lade op, for at kunne køre tilbage til køreledningen i Holbæk.
Antallet af togsæt må vel alt i alt være 15 -25, alt efter størrelse. Det skal givetvis være større togsæt end lokalbanen kører med, men måske behøves ikke DSBs store til Fremtidens Tog.
Der er nogle perspektiver i dette, for der kan jo spares en del ved ikke at sætte køreledning op Holbæk - Kalundborg, er det ikke 1/2 mia. kr.
Men kan batteritogsæt køre mere end 120 km/t, ellers duer det jo ikke.
En anden ting er så DSBs materielstrategi, den falder jo så nu fra hinanden - "et tog til alt trafik".
Og hvis det kan lade sig gøre til Kalundborg og Nykøbing S, ja kan det jo også være Nakskov, Frederikshavn, Struer!
JH