Certificering af nye togprodukter (Trafikpolitik)
En komplet certificering for et nyt togprodukt koster iøvrigt op til en mia...Euro...
Det er da fuldstændig forrykt. Et eller andet sted er kæden hoppet af i EU's bureaukrati.
Der er også billigere certificeringer og der arbejdes meget på området. Væsentligste problem er tidshorisonten og omfanget, for der går mange dyre arbejdstimer på dét arbejde. Med etableringen af EUs fjerde jernbanepakke rykker godkendelser (primært) til ERA, i håbet om, at man kan nøjes med kun een godkendelse og dermed få prisen ned og proceshastigheden op.
Eksempelvis kan man teoretisk få et TRAXX el-lokomotiv i flere end 150 forskellige varianter, der tidligere skulle godkendes enkeltvis. Med de nye TRAXX MS3 er der lavet 6 testlok med forskellige kombinationer, der skal dække langt over 100 varianter på een godkendelse. (i praksis er der væsentligt færre variationer - nok omkring 20 stykker over de 7 år, man man kender ikke på forhånd alle de varianter man får brug for)
/Lasse